Więcej o nas

Ogródek Krasnoludków to miejsce, w którym każdy mały odkrywca świata poczuje się jak w domu. Wierzymy, że miejsce tworzą ludzie, dlatego zatrudniamy opiekunki pełne entuzjazmu i uważności, z ogromnymi pokładami miłości do dzieci, a potem szkolimy się razem tak, aby potrafić w codziennych sytuacjach z Dziećmi wykorzystać ogrom empatiii i ciągle aktualizowaną wiedzę o rozwoju emocjonalnym dzieci. Dzieci pod naszą opieką mogą liczyć na wspaniały proces adaptacji z obecnością Rodzica na sali i możliwością przytulenia się, kiedy tylko będą tego potrzebować, a później — na wiele radosnych chwil, pierwsze przyjaźnie, pyszne posiłki i wiele godzin fascynujących zabaw przeplatanych pierwszą nauką angielskiego, zawsze pod czułą opieką Cioć.

 

Relacje oparte na bliskości i zaufaniu

Zapewniamy spokojnie środowisko do swobodnego rozwoju i odpoczynku, dające Dzieciom poczucie bezpieczeństwa. Wspieramy kreatywność, poczucie własnej wartości i rozwijanie samodzielności każdego Skrzata.

 

Brak kar i nagród

Nie stosujemy kar ani nagród w żadnej formie, bo nikt z nas dorosłych nie lubi być tresowany ani przekupywany i Dzieciom również nie służą takie działania. Zamiast tego rozmawiamy z nimi o tym co jest ważne dla każdego z nas, własnym przykładem uczymy szacunku i respektowania granic innych ludzi.

 

Budowanie kompetencji społecznych

Najważniejsze kompetencje społeczne rozwijane przez dzieci w wieku 1-4 to zauważane i rozumienie potrzeb i granic swoich i innych ludzi wokół.

➢ Budujemy te umiejętności codziennie, nazywając emocje i pomagając Krasnoludkom rozumieć i współdziałać z innymi: “Ona Ci pokazuje, że chce się teraz sama bawić tą ośmiornicą” , “Zobacz, on płacze, to popychanie nie było dla niego zabawne, przestraszył się”.
➢ Wspieramy u Dzieci budowanie ich poczucia ważności i pewności siebie “Jeśli masz ochotę na malowanie, to możesz mi powiedzieć, chętnie Ci pomogę”, “Kiedy nie chcesz już się tak bawić, to możesz to tak pokazać i powiedzieć STOP”
➢ Umiejętności zadbania o swoje potrzeby i pokazywania swoich granic to podstawa emocjonalnego dobrostanu każdego człowieka - Dzieci nasiąkają zachowaniami których doświadczają wokół siebie, dlatego tak bardzo dbamy o stosowanie Komunikacji bez Przemocy (NVC - Non Violent Communication) i osobistego, przejrzystego języka. “Ja chcę tę łopatkę”, “Nie chcę żebyś teraz mnie klepał / popychał / przytulał …”, “Nie chcę się tak bawić, to moja zabawka, STOP”,
➢ Rozwiązywanie konfliktów - unikamy wchodzenia w rolę “dorosłego sędziego” i rozważań “kto tu miał rację”. Zamiast tego uczymy Dzieci zauważania i nazywania potrzeb swoich własnych i innych ludzi i szukania rozwiązań pozwalających zadbać o nie bez krzywdzenia kogokolwiek. “Ja się tym teraz bawię, nie dotykaj”, ”Dam Ci to auto jak skończę się nim bawić” “Chcesz się wymienić?”

 

Zabawa i nauka

​Sale zabaw oraz ogródek wyposażone są w ciepłą i miękką nawierzchnię amortyzującą, sprzęty zachęcające do dynamicznego poruszania się, układanki, puzzle, pojazdy, kolorowe dywany, ergonomiczne mebelki oraz bardzo zróżnicowane zabawki i pomoce edukacyjne. Staramy się, aby Dzieci bawiły się na tarasie i w ogrodzie codziennie nawet po kilka godzin, przy czym każde Dziecko może samo zdecydować i pokazać/powiedzieć kiedy już jest zmęczone i chce na chwilę lub dłużej powrócić do sali.

Nie mamy zabawek migających światełkami ani wydających dźwięki. Plastikowe kolorowe owszem, jednak bardzo cenimy naturalne drewno i tkaniny - pozwalają Dzieciom dłużej skupić uwagę, zainteresować się tym, co właściwie można zrobić ciekawego z daną rzeczą, a nie tylko szukać kolejnych przycisków. W starszej grupie wprowadzamy powoli elementy pedagogiki Montessori, Dzieci potrafią się już wtedy dłużej skupić i chętnie zajmują się pomocami Montessori nastawionymi na rozwijanie określonych umiejętności i percepcji.

chłopiec na zabawceNie dzielimy się na wąskie grupy wiekowe, bo przebywanie wśród starszych i młodszych ​towarzyszy zabaw najlepiej uczy umiejętności społecznych - troski o tych mniejszych, negocjowania z tymi większymi, pokojowego oraz asertywnego dogadywania się ze wszystkimi niezależnie od temperamentu :). Do starszej grupy zapraszamy Dzieci, które są już zdecydowanie biegające, zainteresowane coraz bardziej rozbudowanymi książeczkami, zaczynają mówić, czyli czyli około 2-go roku życia, czasem ciut wcześniej - ustalamy ten moment indywidualnie z Rodzicami biorąc pod uwagę etapy rozwoju Dziecka, jego sprawność fizyczną oraz gotowość emocjonalną na "nowy rozdział" - ważne jest to, że adaptacja w nowej grupie jest stopniowa, ciocie są wcześniej znane, pozostałe Dzieci w dużej części również, więc to przejście jest zwykle łagodne, a nowa grupa przede wszystkim ciekawa i pełna nowych zabawek :)

Każdy nasz Krasnoludek ma do wyboru wachlarz różnych zabawek i zabaw, a my staramy się angażować Dzieci na różnych płaszczyznach i podążać za nimi w ich indywidualnych kierunkach rozwoju, pokazując im możliwości znajdowania sobie różnych zajęć ("A co tu mamy? Autko, książeczki albo klocki. Na co masz ochotę?") i dopasowując aktywności również do aktualnie rozwijanych umiejętności i bieżących (jakże często zmienianych) zainteresowań poszczególnych Maluszków. NIE OGLĄDAMY FILMIKÓW , nie pokazujemy Dzieciom bajek (jedynym wyjątkiem jest 5 min tygodniowo w czasie zajęć z angielskiego). Dzieci do 3-go roku życia, a nawet 5-go nie potrzebują pobudzania prawej półkuli mózgu ruchomymi obrazkami - wiele badań wskazuje, że dzieci w czasie takiej biernej aktywności zupełnie odłączają się od myślenia, rozumienia, analizowania wydarzeń, itp. i to na sporo dłużej niż sam czas oglądania - to oznacza, że nawet edukacyjne filmiki nie mają wartości edukacyjnej w tym wieku. Dzieci do najlepszego rozwoju swoich umiejętności i rozumienia otaczającego świata potrzebują żywej osoby, która rozmawia, pyta, słucha odpowiedzi, podaje coś do ręki do obejrzenia, gestykuluje, opowiada itp. , dlatego spędzamy z nimi aktywnie czas bez "ekranowych wspomagaczy".

 

Język angielski

Zajęcia mamy raz w tygodniu w programie specjalnie przygotowanym dla najmłodszych dzieci (Helen Doron) - odwiedza nas lektorka przygotowana do zajęć z taką grupą wiekową, a materiały z tych zajęć (np. proste piosenki) wykorzystujemy potem w codziennej zabawie, dla utrwalenia pamięci Krasnoludków.
Po ustaleniu szczegółów z Rodzicami (nie każdy uważa za słuszne rozpoczynanie drugiego języka tak wcześnie), rozmawiamy na zmianę po polsku i po angielsku, Powtarzamy znane Dziecku sformułowania ("podaj piłkę", "na co masz ochotę, pokaż mi", "chce Ci się pić?" itp.) w obydwu językach, oprócz tego wprowadzamy proste rytmiczne wierszyki i melodyjne piosenki dostosowane do wieku Maluszka (większość materiałów audio staramy się przekazać Rodzicom, aby Maluchy słyszały je również w domu/w samochodzie, choćby po 15 min dziennie) - dzięki temu Dzieci od samego początku mają okazję się osłuchać z tymi wyrażeniami w obydwu językach i stopniowo zaczynają je rozpoznawać i powtarzać - dla nich to jest dobra zabawa, a w przyszłości zaprocentuje nieporównanie większą łatwością naturalnego komunikowania się po angielsku.

 

Ogródek i otoczenie

Obie placówki znajdują się w bezpośrednim sąsiedztwie Parku Zaczarowanej Dorożki (Dzieci uwielbiają oglądać kaczuszki na stawie :) ) oraz mają taras/ogródek z bezpośrednim dostępem prosto z sali zabaw, tuż za szybą. Więcej szczegółów tutaj

 

Ekologia, kształtowanie nawyków, minimalizacja alergenów w otoczeniu

Staramy się działać możliwie ekologicznie, tzn. produkować jak najmniej śmieci, pokazywać też Dzieciom dobre nawyki. Do sprzątania używamy tkanin dezynfekujących Raypath, które dzięki zawartości jonów srebra potrzebują dodatkowo jedynie czystej wody. Dzięki temu radykalnie spadła ilość chemicznych produktów czyszczących stosowanych u nas, co jednocześnie się wiąże z brakiem kontaktu Dzieci z jakimikolwiek ich pozostałościami. Dzięki temu nawet Dzieci z bardzo wrażliwą skórą bardzo rzadko mają jakiekolwiek podrażnienia, nawet gdy entuzjastycznie chcą brać udział w myciu okien :) Prosimy Rodziców o korzystanie z wielorazowych toreb na catering, abyśmy przekazując posiłki Dzieci mogli odejść od wszechobecnych foliowych jednorazówek. Pokazujemy Dzieciom możliwości powtórnego wykorzystania choćby kartonów po zakupach pieluszek - Dzieci z radością używają ich jako autek i domków, rysują po nich i skaczą - uczą się samodzielnie określać kiedy dana rzecz jest już zupełnie zużyta, a kiedy jeszcze można jej znaleźć kolejne ciekawe zastosowanie :)

 

wzorek zielony

wzorek zielony

wzorek zielony